Hoofdpijnmassage bij langdurige klachten

Bijgewerkt op: 5 jan. 2023

Hoofdpijn, chronische pijn, behandeling

Wanneer je al langer last hebt van klachten, dan is er vaak ook sprake van hoofdpijn. Hoofdpijn ken je mogelijk al na een lange dag achter de computer werken of als je merkt dat je te weinig water hebt gedronken.

Verschillende vormen van hoofdpijn

Er zijn verschillende soorten hoofdpijn. Denk daarbij aan hormonale hoofdpijn, clusterhoofdpijn, spanningshoofdpijn en migraine. Aan de meeste vormen van hoofdpijn is erg weinig te doen helaas. Aan spanningshoofdpijn kan je echter erg veel doen en hier is massage een goede oplossing voor.

Massage bij spanningshoofdpijn

Spanningshoofdpijn voel je vaak als een band rond je hoofd. Het zit altijd aan twee kanten en kan verschillen in intensiteit. Spanningshoofdpijn ontstaat vanuit gespannen spieren in de schouders, nek, het gezicht en hoofd. Hier zitten verschillende spieren die een gemene pijn kunnen geven als ze vast gaan zitten. Daarnaast kunnen er triggerpoints in de spieren gaan zitten. Deze triggerpoints zijn kenmerkend doordat ze niet alleen op de plaats zelf pijn doen waar de triggerpoint zit, maar ook een uitstraling geeft. Deze uitstraling zorgt vaak voor de hoofdpijn.

Het is geen tovermiddel

De hoofdpijn gaat niet na één massage al weg zijn. Je hebt er lang over gedaan om het op te bouwen, dus ik ga dat niet na een enkele massage weg krijgen. Wel kan er meteen al meer verlichting zijn. Naast de massage zelf voor pijnverlichting, ben ik voorstander van kijken naar de oorzaak. Ik vind het leuk om je vaker te zien, maar ik zie liever dat de hoofdpijn helemaal weggaat en je terugkomt voor een ontspannende massage als onderdeel van jouw goede zelfzorg.

Recente blogposts

Alles weergeven

Eerste hulp bij zelf massages geven

Na een lange werkdag kan je vaak wel een massage gebruiken. Nu is het niet altijd mogelijk om naar een masseur te gaan en kan het extra fijn zijn als jouw vriend of vriendin je een ontspannende massag